Anna Jankowska
PEDAGOG OLIGOFRENOPEDAGOGIKA AUTYZM REWALIDACJA
Jestem pedagogiem, oligofrenopedagogiem i specjalistą uprawnionym do pracy z osobami ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawnymi intelektualnie.
W swoim zawodzie pracuję od 14 lat. Prowadzę terapię z dziećmi i młodzieżą, zarówno w normie rozwojowej oraz z osobami z deficytami rozwojowymi. Rozpoczynając pracę z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem, zespołem Downa, porażeniem mózgowym nie wiem, jakie są jego indywidualne możliwości. Dlatego bardzo ważne jest dla mnie, aby wymagania dostosowywać do indywidualnych możliwości i stanów emocjonalnych dziecka, jakie występują w danym momencie. Pracuję nad całościowym rozwojem dziecka, określam słabe i mocne strony, kierunki współpracy, rozwijam zaburzone funkcje, proponuję ćwiczenia i zabawy dostosowane do możliwości konkretnego dziecka, prowadzę porady i konsultacje dla rodziców w zakresie problemów dotyczących opieki oraz postępowania z dzieckiem w sytuacjach zaburzeń zachowania, sensorycznych, treningu czystości, porozumiewania się, systemów komunikacji, jakie można wypracować z dzieckiem czy trening umiejętności społecznych.
Zajęcia oraz konsultacje prowadzę w oparciu o liczne kursy i szkolenia oraz wieloletnią praktykę w pracy z dziećmi.
Podstawowe zadania pedagoga szkolnego:
- Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych.
- Określanie form i sposobów udzielania uczniom, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb.
- Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
- Wspieranie nauczycieli, wychowawców, grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno‐pedagogicznej.
- Wspieranie działań wychowawczych rodziców.
- Działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
- Udzielanie uczniom porad i konsultacji.
- Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.